سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دوقطره نیست : قطره خونی در راه خدا، و قطره اشکی در سیاهی [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

روشهای تولید
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:3بازدید دیروز:0تعداد کل بازدید:6644

صادق رستمی :: 87/1/27::  10:42 عصر

کولیس ورنیه دار:


 کولیس به دلیل داشتن تنوع و سهولت در اندازه گیری یکی از مهمترین ابزارهای اندازه گیری می باشد که تشکیل شده از دو قسمت ثابت و متحرک که قسمت ثابت ان یک خط کش مدرج به فک و شاخک ثابت و قسمت متحرک شامل کشویی است که فک و شاخک متحرک و همچنین تقسیمات ورنیه روی ان قرار دارد.برای این که کشو را محکم کنیم و همچنین برای کم کردن لقی ازضامنی که در زیر کشو نصب شده است استفاده می شود.


صادق رستمی :: 87/1/27::  10:40 عصر

نکاتی که در استفاده از کولیس باید رعایت کرد:


1-قبل ازبه کار بردن کولیس آن را تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که قسمت های متحرک کولیس به راحتی حرکت می کنند.


2-به کولیس فشار زیاد وارد نیاورید چون باعت از دست دادن دقت آن می شود.


3-با بستن فکها وآزمایش فاصله بین فکها در برابر نور ,موازی بودن فکها قابل بررسی است.


4-برای اندازه کیری داخلی ,شاخک های کولیس را باید آزمایش کرد که فرسوده نشده باشد.


5-تنظیم درجه بندی کولیس و فاصله آزاد بین قسمتهایی که روی هم می لغزند,با پیچ هایی که در کولیس بیش بینی شده قابل تنظیم است ولی اگر نیاز به تنظیم کلی داشت به قسمت تعمیرات بفرستید.


صادق رستمی :: 87/1/27::  10:35 عصر

زاویه سنج اونیور سال ورنیه دار :

 

این زاویه سنج برای اندازه گیری و کنترل زوایا تا دقت 5 دقیقه به کار میرود .

صادق رستمی :: 87/1/23::  6:28 عصر

ماشین تراش

اولین کاربرد ماشین تراش، تراش کاری قطعه های دوار است. شکل قطعه با دوران قطعه کار نسبت به یک ابزار برش تک لبه به وجود می آید. برای ماشین کاری محیط خارجی، ابزار برش به موازات محور دوران حرکت می کند که به آن عملیات روتراشی می گویند.تراشکاری را می توان در داخل قطعات نیز انجام داد که به آن عملیات داخل تراشی گویند. زمانی که ابزار پیشانی قطعه ها را ماشین کاری کند به آن عملیات کف تراشی گویند.

ماشین سنگ گردساب

از این ماشین ابزار برای سنگ زنی قطعه های مدور و دقیق قالب استفاده می شود. براده به وسیله یک قرص سنگ دوار که در تماس با قطعه کار در حال دوران است از قطعه کار جدا می شود.

در عملیات ماشین کاری معمولی محور سنگ با محور قطعه کار موازی است. از نکات مهم و قابل ذکر تواناییهای سنگ گردساب امکان براده برداری از قطعه های سخت کاری شده است. علاوه بر توانایی فوق، تلرانس کاری دقیق و کیفیت سطح بالایی به وسیله این ماشین به دست می آید.

ماشین صفحه تراش

یک قالب معمولا از تعدادی صفحه فولادی تشکیل شده که به یکدیگر وابسته شده اند. هر یک از این صفحه ها باید دارای سطح های موازی باشند و چهار طرف صفحه ها باید گونیا کاری شود. عمده ترین کار ماشین صفحه تراش تولید صفحه های تخت است. از این ماشین ابزار برای آماده سازی بلوک های اولیه قالب استفاده می شود.

ماشین سنگ تخت ساب

ماشین سنگ تخت ساب عملیات مشابه ای مانند ماشین سنگ گردساب، روی سطح های تخت انجام می دهد. عملیات سنگ زنی تخت معمولا مانند عملیات سنگ تراشی است. کیفیت سطح نهایی و دقت ابعادی خوبی بر روی فولاد سخت کاری شده یا فولاد نرم با این ماشین به دست می آید.


صادق رستمی :: 87/1/23::  6:28 عصر

ابزارهاییکه در ماشینکاری به کار برده می شوند اغلب لب? برند? گوه شکل دارند .

هنگام ماشینکاریهای سنگین بر آمدگی فلزی کوچکی درست در راس لب? برند? ابزار به وجود می آید . این بر آمدگی به مراتب از فلزی که باید ماشینکاری شود سخت تر است و تقریباً به لب? ابزار جوش می خورد و این خود به خوبی نشان دهند? انداز? هنگفت فشار و گرمایی است که در این لحظه به وجود می آید .

در عملیات ماشینکاری با سرعت زیاد مواد خنک کننده به جذب گرما از لب? برش ابزار کمک می کند . جریان ماد? خنک کننده باید درست روی نوک قلم فرو ریزد تا در نتیجه هم روی قطعه کار و هم روی قلم پخش شود و هر دو را فرو گیرد .

مواد گوناگونی در ساخت قلم و تیغچه های تراشکاری به کار می رود . پاره ای از موادی که برای ساخت قلم به کار می روند عبارتند از : فولاد کربنی ، فولاد تند بٌر ، استلایت و کارباید که تنگستن ، تانتالم و تیتانیوم رادر بر می گیرد .

نٌه گونه از رایجترین شکلهای تیغچه ابزارهای تراشکاری عبارتند از : قلمهای رو تراش راست بٌر و چپ بٌر ، قلم رو تراش سر گرد ، قلم پیچ تراش ، رنده برش ، قلم داخل تراش و قلم پیچ تراش داخلی .


صادق رستمی :: 87/1/23::  6:26 عصر

وظیفه هر ماشین افـزار بـراده برداری از فلز است و هر ماشین ابزاری به روش خاصی از فلز براده برداری می کند. برای مثال در یک نوع (ماشین تراش) یک رنده، از قطعه در حال دوران براده برداری می کند. در حالیکه در نوع دیگری (ماشین فرز) ابزار می چرخد و براده از روی کار برداشته می شود. هر ماشین ابزار برای کار به خصوصی استفاده می شود که بستگی به نوع ماشین کاری مورد نیاز دارد. بعضی از این ماشین ها را می توان در عملیات مختلف ماشین کاری استفاده نمود. درادامه فهرست ماشین های مختلف آورده شده، اما باید توجه داشت که این ماشین ها صرفا برای عملیات ماشین کاری مطرح شده استفاده نمی شوند. این ماشین ها عبارتند از :

    
1- ماشین تراش برای عملیات روتراشی، داخل تراشی، پیچ تراشی و غیره.
    
2- ماشین سنگ گردساب برای تولید قطعه های استوانه ای دقیق.
     ?- ماشین صفحه تراش برای براده برداری از بلوک ها و صفحه های فولادی برای کاهش ضخامت و گونیا کاری صفحه ها .

  4- ماشین سنگ تخت ساب برای تولید قطعه های تخت دقیق.

?- ماشین فرز برای براده برداری سریع، ماشین کاری شیارها و تورفتگی ها، سوراخکاری، ماشین کاری جاخارها و غیره.

6- ماشین فرز کپی برای تولید دقیق حفره ها و ماهیچه ها با شکل های پیچیده.

علاوه بر ماشین های اصلی بالا، تجهیزات فرعی دیگری وجود داردکه بدون آنها هیچ کارگاهی کامل نیست.

این تجهیزات عبارتند از :

اره لنگ، ماشین های سوراخکاری، سنگ ابزار تیز کن، تجهیزات سخت کاری، تجهیزات پولیش کاری و غیره.


صادق رستمی :: 87/1/23::  6:26 عصر

کلیه ی ماشینهایی که برای یک فرایند کاری تراشکاری ؛ فرزکاری؛ سوراخکاری؛ پرسکاری و غیره)مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان ماشینهای ابزار شناخته میشوند.

تقسیم بندی ماشینهای ابزار بر اساس فرایند کار

-ماشینهای ابزار  برای تولید بدون براده برداری

مانند چکشها؛ پرسها؛ ماشینهای خم کاری؛قیچیها؛ گیوتین؛و غیره

-ماشینهای ابزار برای تولید با براده برداری

مانند ماشین تراش ؛ صفحه تراش؛ ماشین فرز؛ ماشین سنگ؛ وغیره

تقسیم بندی بر اساس هدف کاری

- ماشینهای یونیورسال: برای محدوده ی کاری وسیع و متنوع و چند مرحله ای  طراحی  شده اند.

- ماشینهای چندکاره : به عنوان ماشینهای سری کاری نیمه انبوه قطعات بکار میروند.

- ماشینهای مخصوص: ماشینهایی که در حقیقت برای انجام یکسری عملیات متنوع روی یک    قطعه کار بکار میروند. محدوده ی کاری این ماشینها تولید انبوه میباشد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

6644

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
روشهای تولید
::آرشیو::
::اشتراک::